Wij respecteren jouw privacy

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Aantal
studenten

1.590

Percentage
gediplomeerden
(jaarresultaat)

65,1%

Tevredenheid
leerwerkbedrijven

6,9

Tevredenheid
medewerkers

7,2

Tevredenheid
studenten

6,3

MBO College Amstelland

Statistieken

MBO College
Amstelland
Onze mbo-colleges

MBO College Amstelland is een serieus alternatief voor de havo. Dit kleinschalig en moderne college in Amstelveen biedt alléén niveau 4-opleidingen. Het richt zich vooral op een succesvolle doorstroom naar het hbo. MBO College Amstelland is voor studenten én werknemers met lef en ambitie. In 2019 is de samenwerking met hbo-instellingen versterkt. House of Business heeft stappen gezet in de ontwikkeling van een nieuw onderwijsconcept en het team Sport & Gezondheid is de smartwatch als nieuw leermiddel gaan gebruiken.


Levensecht leren 

In een wereld met veel zittende beroepen is fit en vitaal blijven dé uitdaging voor veel mensen. De studenten van Sport & Gezondheid worden opgeleid om mensen te helpen fit en vitaal te worden en te blijven. Smartwatches zijn hier niet meer bij weg te denken en kunnen een goed hulpmiddel hierbij zijn. Om de studenten te helpen de mogelijkheden van deze techniek te leren kennen hebben de docenten in 2019 de smartwatch als nieuw leermiddel opgenomen in het onderwijsprogramma.

Een eerste groep studenten en docenten kreeg allemaal een smartwatch. Uit de eerste ervaringen blijkt dat de docenten goed weten wat er mogelijk is en dat zij de smartwatch graag gebruiken als nieuw leermiddel tijdens hun lessen. Bij de studenten blijkt dat de smartwatch als nieuw leermiddel een goede bijdrage levert aan hun opleiding.

Naast de voor de hand liggende mogelijkheid om de smartwatch te gebruiken om efficiëntere trainingsschema’s te maken, gebruiken de studenten de smartwatch bijvoorbeeld ook om hun slaap te analyseren. Hierdoor krijgen zij inzicht in slaapgedrag en de gevolgen daarvan. Voorheen kwam deze kennis uit een boek, nu is het levensecht leren.

Vanwege de positieve ervaringen willen de docenten de smartwatches intensiever terug laten komen in de lessen en een duidelijker onderdeel laten zijn van het projectonderwijs. Dit sluit goed aan bij vitaliteit, een van de speerpunten van MBO College Amstelland.

met een smartwatch 

In 2018 startte MBO College Amstelland met een opleiding op basis van een nieuw onderwijsconcept, House of Business. In 2019 zijn er door bedrijven, onderwijsprofessionals en de studenten stappen gezet om dit onderwijsconcept verder te brengen. Een grote stap is de ontwikkeling van challenges. Dit zijn opdrachten waarbij, naast de exameneisen, ook ruimte is voor persoonlijke leerdoelen. Studenten en hun talentcoaches gaan op zoek naar vraagstukken van bedrijven, zodat studenten kennis en vaardigheden kunnen opdoen en toepassen in de context van de business.

House of Business
volop in beweging

Ook maakt MBO College Amstelland gebruik van een coachflow. Studenten proberen zo concreet mogelijk te maken waar ze zichzelf zien aan het eind van hun opleiding en daarna. Van daaruit formuleren ze met hulp van hun coach concrete doelen per onderwijsperiode. Aan het eind van de onderwijsperiode reflecteren ze op hun werkwijze, behaalde persoonlijke en opleidingsleerdoelen en hebben zo input voor de volgende onderwijsperiode. De studenten groeien hierdoor in zelfsturing en zelfvertrouwen en zijn meer in de lead van hun leerproces. Met dit nieuwe onderwijsconcept worden studenten opgeleid voor een succesvolle doorstroom naar het hbo én een snel veranderende arbeidsmarkt.

Voor docenten biedt de Hogeschool van Amsterdam de KNAP-training aan. KNAP staat voor Kritisch, Nieuwsgierig, Analytisch en Planmatig. Docenten leren welke werkvormen en methodes ze in hun les kunnen gebruiken om deze houding bij studenten te activeren. Opleidingen die een nieuw curriculum ontwikkelen, zoals Gespecialiseerd Pedagogisch Werk en International Business Studies, nemen de hbo-skills daarin op.

Versterken samenwerking
met hbo-instellingen

2019 startte voor de medewerkers met de campagne ‘Werken aan hbo-skills’. Hbo-instellingen organiseerden diverse workshops en medewerkers ontvingen een notebook met praktische tips. In het schoolgebouw hingen posters die leidden naar inspirerende verhalen van docenten die hbo-skills toepassen. De pilot ‘Oriëntatie op het hbo’ bleek succesvol. Hbo-instellingen organiseerden gastlessen voor tweedejaarsstudenten en hbo-studenten met een mbo-achtergrond gaven voorlichting over studeren op het hbo. Inmiddels kunnen alle studenten van MBO College Amstelland deelnemen aan deze lessenreeks.

Onze mbo-colleges
MBO
College
Amstelland

MBO College Amstelland

Statistieken

Tevredenheid
studenten

Tevredenheid
medewerkers

Tevredenheid
leer-werkbedrijven

Percentage
gediplomeerden

Aantal
studenten

1.590
65,1%
6,9
7,2
6,3

MBO College Amstelland is een serieus alternatief voor de havo. Dit kleinschalig en moderne college in Amstelveen biedt alléén niveau 4-opleidingen. Het richt zich vooral op een succesvolle doorstroom naar het hbo. MBO College Amstelland is voor studenten én werknemers met lef en ambitie. In 2019 is de samenwerking met hbo-instellingen versterkt. House of Business heeft stappen gezet in de ontwikkeling van een nieuw onderwijsconcept en het team Sport & Gezondheid is de smartwatch als nieuw leermiddel gaan gebruiken.


Versterken samenwerking
met hbo-instellingen

Voor docenten biedt de Hogeschool van Amsterdam de KNAP-training aan. KNAP staat voor Kritisch, Nieuwsgierig, Analytisch en Planmatig. Docenten leren welke werkvormen en methodes ze in hun les kunnen gebruiken om deze houding bij studenten te activeren. Opleidingen die een nieuw curriculum ontwikkelen, zoals Gespecialiseerd Pedagogisch Werk en International Business Studies, nemen de hbo-skills daarin op.

2019 startte voor de medewerkers met de campagne ‘Werken aan hbo-skills’. Hbo-instellingen organiseerden diverse workshops en medewerkers ontvingen een notebook met praktische tips. In het schoolgebouw hingen posters die leidden naar inspirerende verhalen van docenten die hbo-skills toepassen. De pilot ‘Oriëntatie op het hbo’ bleek succesvol. Hbo-instellingen organiseerden gastlessen voor tweedejaarsstudenten en hbo-studenten met een mbo-achtergrond gaven voorlichting over studeren op het hbo. Inmiddels kunnen alle studenten van MBO College Amstelland deelnemen aan deze lessenreeks.

In 2018 startte MBO College Amstelland met een opleiding op basis van een nieuw onderwijsconcept, House of Business. In 2019 zijn er door bedrijven, onderwijsprofessionals en de studenten stappen gezet om dit onderwijsconcept verder te brengen. Een grote stap is de ontwikkeling van challenges. Dit zijn opdrachten waarbij, naast de exameneisen, ook ruimte is voor persoonlijke leerdoelen. Studenten en hun talentcoaches gaan op zoek naar vraagstukken van bedrijven, zodat studenten kennis en vaardigheden kunnen opdoen en toepassen in de context van de business.

House of Business
volop in beweging

Ook maakt MBO College Amstelland gebruik van een coachflow. Studenten proberen zo concreet mogelijk te maken waar ze zichzelf zien aan het eind van hun opleiding en daarna. Van daaruit formuleren ze met hulp van hun coach concrete doelen per onderwijsperiode. Aan het eind van de onderwijsperiode reflecteren ze op hun werkwijze, behaalde persoonlijke en opleidingsleerdoelen en hebben zo input voor de volgende onderwijsperiode. De studenten groeien hierdoor in zelfsturing en zelfvertrouwen en zijn meer in de lead van hun leerproces. Met dit nieuwe onderwijsconcept worden studenten opgeleid voor een succesvolle doorstroom naar het hbo én een snel veranderende arbeidsmarkt.

Levensecht leren 

In een wereld met veel zittende beroepen is fit en vitaal blijven dé uitdaging voor veel mensen. De studenten van Sport & Gezondheid worden opgeleid om mensen te helpen fit en vitaal te worden en te blijven. Smartwatches zijn hier niet meer bij weg te denken en kunnen een goed hulpmiddel hierbij zijn. Om de studenten te helpen de mogelijkheden van deze techniek te leren kennen hebben de docenten in 2019 de smartwatch als nieuw leermiddel opgenomen in het onderwijsprogramma.

Een eerste groep studenten en docenten kreeg allemaal een smartwatch. Uit de eerste ervaringen blijkt dat de docenten goed weten wat er mogelijk is en dat zij de smartwatch graag gebruiken als nieuw leermiddel tijdens hun lessen. Bij de studenten blijkt dat de smartwatch als nieuw leermiddel een goede bijdrage levert aan hun opleiding. Naast de voor de hand liggende mogelijkheid om de smartwatch te gebruiken om efficiëntere trainingsschema’s te maken, gebruiken de studenten de smartwatch bijvoorbeeld ook om hun slaap te analyseren. Hierdoor krijgen zij inzicht in slaapgedrag en de gevolgen daarvan. Voorheen kwam deze kennis uit een boek, nu is het levensecht leren. 

Vanwege de positieve ervaringen willen de docenten de smartwatches intensiever terug laten komen in de lessen en een duidelijker onderdeel laten zijn van het projectonderwijs. Dit sluit goed aan bij vitaliteit, een van de speerpunten van MBO College Amstelland.

met een smartwatch